Warzywa i owoce ważnym składnikiem diety

On 18 maja 2016 by podrozewagabundy.pl

O wyjątkowych właściwościach zdrowotnych warzyw i owoców zapewne każdy doskonale wie. Jednak warto podkreślić, że również świeżo przyrządzone z nich soki zawierają dużo witamin i minerałów potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Avance Collection

Wyciskarka do soków. Źródło: http://www.philips.pl/c-dam/b2c/category-pages/Household/juicer/centrifigual-juicer-400h.png

Soki ze świeżych warzyw i owoców zawierają witaminy, minerały, węglowodany, białka, a także kwasy tłuszczowe oraz błonnik. Zwiększają aktywność enzymów odpowiedzialnych za prawidłowy metabolizm. Są doskonałym źródłem energii, wzmacniają odporność i chronią organizm przed infekcjami, wspomagają układ nerwowy, poprawiają koncentrację, a często zalecane są przy anemii.

Soki ze świeżych warzyw i owoców

Wyjątkowe właściwości mają przede wszystkim soki ze świeżych warzyw i owoców, a zatem przyrządzane w okresie letnim i jesiennym. Owoce sezonowe mają bowiem znacznie wyższą zawartość składników odżywczych aniżeli te przechowywane lub pochodzące z warunków szklarniowych. Zdecydowanie najwięcej składników odżywczych dostarcza do organizmu sok wypity do 10, maksymalnie 15 minut po przygotowaniu. Po tym czasie napój owocowo-warzywny niestety traci część witamin i minerałów.

Samodzielne przygotowanie soku jest bardzo proste i wymaga jedynie zastosowania wyciskarki do soków bądź wyciskarki do warzyw.

Składniki na soki smaczne i zdrowe

Świeże soki można przygotowywać z dowolnych warzyw i owoców, a im bogatsza mieszanka, tym napój smaczniejszy i zdrowszy. Jednak bardzo ważne jest, aby produkty były wysokiej jakości, na równi z tymi, które przeznaczone są do bezpośredniego spożycia.

Do wyciskarki do soków można przykładowo wrzucić: jabłka, gruszki, truskawki, maliny, czereśnie, wiśnie, śliwki, brzoskwinie, morele, nektarynki, grejpfruty, pomarańcze, cytryny, brzoskwinie, morele, nektarynki, ananasy, kiwi. Z kolei w wyciskarce do warzyw mogą znaleźć się: marchewka, pomidory, buraki, pietruszka, seler naciowy, brokuły, dynia, cukinia, ogórek, szpinak, a nawet papryka (jedno z najcenniejszych źródeł witaminy C, która w tym przypadku utrzymuje się nawet po przetworzeniu).

Wybór warzyw i owoców zależy tak naprawdę od indywidualnych preferencji, a zawsze można je dodatkowo wzbogacić o zioła, jak mięta, bazylia, dziurawiec, pokrzywa czy mniszek lekarski. 

Zalecenia i przeciwskazania przy sokach

Soki ze świeżych owoców wspomagają leczenie różnego rodzaju dolegliwości, a czasami też chorób. Przykładem jest choćby tzw. terapia Greysona, która opiera się w dużej mierze na przyjmowaniu pożywienia ekologicznego, w tym również soków ze świeżych warzyw i owoców. Jej celem ma być regeneracja systemów obronnych organizmu, jako formy usuwania przyczyn schorzenia.

Trzeba mieć jednak na uwadze ewentualne przeciwskazania w związku z przyjmowaniem niektórych warzyw lub owoców. Związane jest to zazwyczaj z nietolerancją lub alergiami pokarmowymi, a także ogólnym stanem organizmu (wysoki poziom glukozy we krwi wyklucza przyjmowanie soków owocowo-warzywnych o dużej zawartości cukrów).

Autor: Greta Rozmysłowicz

Opracowała: Alicja Muszyńska

 


Źródło informacji: http://www.vitajuice.pl/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

One Response to “Warzywa i owoce ważnym składnikiem diety”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies).

Więcej informacji o cookies