Warzywa i owoce ważnym składnikiem diety

On 18 maja 2016 by podrozewagabundy.pl


O wyjątkowych właściwościach zdrowotnych warzyw i owoców zapewne każdy doskonale wie. Jednak warto podkreślić, że również świeżo przyrządzone z nich soki zawierają dużo witamin i minerałów potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Owoców, Owoce, Owocowy

Owoce. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/12/09/21/01/fruits-562357_960_720.jpg

Dynia, Warzyw, Ogród, Spadek, Moc, Charakter, Żywności

Dynia. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/04/21/18/06/pumpkin-733605_960_720.jpg

Avance Collection

Wyciskarka do soków. Źródło: http://www.philips.pl/c-dam/b2c/category-pages/Household/juicer/centrifigual-juicer-400h.png

Soki ze świeżych warzyw i owoców zawierają witaminy, minerały, węglowodany, białka, a także kwasy tłuszczowe oraz błonnik. Zwiększają aktywność enzymów odpowiedzialnych za prawidłowy metabolizm. Są doskonałym źródłem energii, wzmacniają odporność i chronią organizm przed infekcjami, wspomagają układ nerwowy, poprawiają koncentrację, a często zalecane są przy anemii.

Truskawki, Red, Owoce

Truskawki. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/04/02/21/47/strawberries-99551_960_720.jpg

Warzyw, Waga Laska, Green, Rynku, Żywności, Świeżość

Warzyw, Waga Laska, Green, Rynku, Żywności, Świeżość. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2016/01/20/13/27/vegetable-1151556_960_720.jpg

Soki ze świeżych warzyw i owoców

Wyjątkowe właściwości mają przede wszystkim soki ze świeżych warzyw i owoców, a zatem przyrządzane w okresie letnim i jesiennym. Owoce sezonowe mają bowiem znacznie wyższą zawartość składników odżywczych aniżeli te przechowywane lub pochodzące z warunków szklarniowych. Zdecydowanie najwięcej składników odżywczych dostarcza do organizmu sok wypity do 10, maksymalnie 15 minut po przygotowaniu. Po tym czasie napój owocowo-warzywny niestety traci część witamin i minerałów.

Owoce, Słodki, Owoców, Egzotyczny, Ananas

Owoce, Słodki, Owoców, Egzotyczny, Ananas. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/02/17/12/24/fruits-82524_960_720.jpg

Papryka Chili, Warzyw, Zielone Chili, Żywności

Papryka Chili. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2016/01/20/13/28/chili-pepper-1151560_960_720.jpg

Samodzielne przygotowanie soku jest bardzo proste i wymaga jedynie zastosowania wyciskarki do soków bądź wyciskarki do warzyw.

Apple, Owoców, Owoce, Pyszne, Witaminy, Żniwa

Apple, Owoców, Owoce, Pyszne, Witaminy. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2016/04/24/20/09/apple-1350523_960_720.jpg

Pomidory, Warzyw, Czerwony, Żywność, Żywności

Pomidory, Warzyw, Czerwony, Żywność, Żywności. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2011/03/16/16/01/tomatoes-5356_960_720.jpg

Składniki na soki smaczne i zdrowe

Świeże soki można przygotowywać z dowolnych warzyw i owoców, a im bogatsza mieszanka, tym napój smaczniejszy i zdrowszy. Jednak bardzo ważne jest, aby produkty były wysokiej jakości, na równi z tymi, które przeznaczone są do bezpośredniego spożycia.

Jagody, Owoców, Żywności, Niebieski, Organiczne, Dieta

Borówka amerykańska. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/03/26/09/40/blueberries-690072_960_720.jpg

Brokuł, Roślin, Zielony, Żywności, Organiczne

Brokuł, Roślin, Zielony, Żywności, Organiczne. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/10/19/21/50/broccoli-494754_960_720.jpg

Do wyciskarki do soków można przykładowo wrzucić: jabłka, gruszki, truskawki, maliny, czereśnie, wiśnie, śliwki, brzoskwinie, morele, nektarynki, grejpfruty, pomarańcze, cytryny, brzoskwinie, morele, nektarynki, ananasy, kiwi. Z kolei w wyciskarce do warzyw mogą znaleźć się: marchewka, pomidory, buraki, pietruszka, seler naciowy, brokuły, dynia, cukinia, ogórek, szpinak, a nawet papryka (jedno z najcenniejszych źródeł witaminy C, która w tym przypadku utrzymuje się nawet po przetworzeniu).

Agrest, Owoce, Czerwony, Wiosna, Naga Łodyg Maku, Lilac

Agrest, Owoce. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/08/27/22/39/gooseberry-176450_960_720.jpg

Cukinia, Squash, Warzyw, Melony, Obszarów Wiejskich

Cukinia, Squash, Warzyw, Melony, Obszarów Wiejskich. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/08/11/19/03/zucchini-885048_960_720.jpg

Wybór warzyw i owoców zależy tak naprawdę od indywidualnych preferencji, a zawsze można je dodatkowo wzbogacić o zioła, jak mięta, bazylia, dziurawiec, pokrzywa czy mniszek lekarski. 

Bazylia, Zioła, Żywności, Świeże, Gotowania, Składnik

Bazylia, Zioła. Źioła: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/09/09/17/38/basil-932079_960_720.jpg

Mniszek Lekarski, Dzikie Kwiecie, Zioła, Łąką

Mniszek Lekarski. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2016/04/04/13/23/dandelion-1306911_960_720.jpg

Ziemniaki, Warzyw, Pole, Jeść, Bio, Charakter, Bauer

Ziemniaki, Warzyw. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/09/16/18/27/potatoes-448610_960_720.jpg

Warzyw, Nóż, Papryka, Ruch Światło Warzyw, Pora

Warzyw, Nóż, Papryka, Ruch Światło Warzyw, Pora. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/12/20/14/03/vegetables-573961_960_720.jpg

Zalecenia i przeciwskazania przy sokach

Soki ze świeżych owoców wspomagają leczenie różnego rodzaju dolegliwości, a czasami też chorób. Przykładem jest choćby tzw. terapia Greysona, która opiera się w dużej mierze na przyjmowaniu pożywienia ekologicznego, w tym również soków ze świeżych warzyw i owoców. Jej celem ma być regeneracja systemów obronnych organizmu, jako formy usuwania przyczyn schorzenia.

Banany, Truskawki, Kiwi, Pomarańcza, Deser, Lody, Owoce

Banany, Truskawki, Kiwi, Pomarańcza, Deser, Lody, Owoce. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/03/07/11/05/bananas-282340_960_720.jpg

Żywność, Warzyw, Jeść, Żywności, Żywienia, Paszy

Żywność, Warzywa. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/04/10/11/15/food-320863_960_720.jpg

Trzeba mieć jednak na uwadze ewentualne przeciwskazania w związku z przyjmowaniem niektórych warzyw lub owoców. Związane jest to zazwyczaj z nietolerancją lub alergiami pokarmowymi, a także ogólnym stanem organizmu (wysoki poziom glukozy we krwi wyklucza przyjmowanie soków owocowo-warzywnych o dużej zawartości cukrów).

Wiśnie, Wiśnia, Czerwony, Owoce, Drzewo, Słodki

Wiśnie. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/09/01/17/53/cherries-178148_960_720.jpg

Warzyw, Warzywo Kosz, Żniwa, Ogród, Sałatka, Jeść

Kosz z warzywami. Źródło: https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/05/04/10/16/vegetables-752153_960_720.jpg

Autor: Greta Rozmysłowicz

Opracowała: Alicja Muszyńska

 


Źródło informacji: http://www.vitajuice.pl/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

One Response to “Warzywa i owoce ważnym składnikiem diety”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies).

Więcej informacji o cookies